Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MB

Co popisujete, pravdou jest. Řemeslníků prostě není a nebude. Nabízím skutečnost ze života. Děd živnostnil. Když se v domácnosti něco pokazilo - vodovod, výměna žárovky - Můj otec se nabídl. Bylo mu to zakázáno! Zdůvodnění, že od toho je určen pan Novák. Co kdyby se dozvěděl, že se mu fušuje a bere práce? Přestal by třeba chodit nakupovat ! O odbornosti ani nemluvě . Prostě vize = Dělej to čemu rozumíš - a dej příležitost druhým !

Otec se ocitl v socialismu a nebyl schopen ani zabít hřebík ! Pochopil, že Služby absolutně nefungují. Tedy se zdokonalil a zařadil do tkz. Šedé ekonomiky. Nic nebylo - všechno bylo. To, že si nalezl hobby - Soustruh na dřevo, výroba misek ap. - To je věcí další. To již jsme v oblasti kutilství ! Za socialismu byli chlapi nepochybně umní - nicméně z donucení a vize příjmů ! Otec se dožral řka - S komunisty fakt nic nefunguje, i děti, jsem si musel vyrábět sám ! ... :-)

5 0
možnosti
VV

A on taky je rozdil opravit tehdejsi primitivni baterii a tu dnesni. Stejne tak je to se vsim.

Kdyz tenkrat auto nestartovalo, bylo to bud v karburatoru a nebo v zapalovani.

1 0
možnosti
LH

Víte, každý odsuzuje komunisty, že vyučení lidé museli v tom podniku podepsat smlouvu, že tam budou pracovat 3 roky.

Ale vždyť už tenkrát se stát choval jako kapitalista.Nebo si každý myslí, že by ho kapistalista nechal zadarmo vyučit, ještě mu platil různé výhody, nechal ho zničit jak materiál tak nějaké nářadí (když se člověk učí, tak všelicost zkazí a rozbije..zlomí vrták, zlomí soustružncký nůž atd atd.) a pak ho pustil ke konkurenci, která s ním neměla žádné výdaje?

V sousedním městě měl státní statek učňovské středisko na OPRAVÁŘ ZEMĚDĚLSKÝCH STROJŮ a kluci tam dělali zkoušky ZADARMO na sváření autogenem, elektrikou, ZADARMO dělali řidičák na auto, náklaďák, traktor a buldozer (řidič pásových vozidel).Který dnešní podnikatel by to svým učňům umožnil a pak je pustil ke konkurenci?

Dříve se říkalo, ZLATÉ ČESKÉ RUČIČKY, protože Češi dokázali z ničeho udělat něco.Ještě ze začátku kapitalismu u nás, z článku na netu.."Poznal jsem, co jsou to zlaté české ručičky, vzpomíná první porevoluční podnikatel ze Západu."...

Dneska to už neplatí, protože kapitalismus zlikvidoval to co bylo ještě za socialismu dobré.

Vždyť i v autoškole se už neučí vyměnit píchlé kolo...sám mám zkušenosti ze silnic kdy mladí adepti neuměli ani strčit hever pod auto a nebo se divili, že když kolo vyheverují, že se jim točí a jak to mají udělat aby se netočilo.

Hlavně, že vědí kolik auto vytáhne a jak se porušují předpisy.

6 0
možnosti
VV

Zato kdyz nekdo odesel do ciziny si stat nauctoval 10 x tolik nez to stalo.

A dalsi nesmysl je ze firma ktera nekoho vyucila by mu nedovolila odejit. Naopak u tech revansistu jak vy rikate mu Arbeitsamt plati za to, kdyz si byvalaeho ucne ponecha.

1 0
možnosti
JM

J61a49n 71M78a82r45e76k

21. 3. 2021 15:38

Paní Karlo, píšete o vašich vzpomínkách na socialismus. Ale z vašeho blogu čiší jenom jedno: Vzpomínky na mládí a dětství. Myslím, že ten socialismus v tom nehrál žádnou roli. A v tom je veliký rozdíl. A věřím, že za padesát let budou lidi s láskou vzpomínat na dobu kolem roku 2021, kdy sice tátové neuměli nic spravit, ale měli jsme chytré telefony, počítačové hry, virtuální realitu, Atd atd. to je úplně normální. Já taky rád vzpomínám i na dobu mého dětství. Ale prožít znovu...to bych nechtěl. Tátové sice uměli všechno opravit - ono jim nic jiného nezbývalo... ale za poslouchání rozhlasu, kromě Prahy 1 a Berlína trest smrti. Později za politický vtip 20 let kriminálu. Ale dětství jako takové...nádhera. Karlo, Karlo, vrat'te se na zem...

8 1
možnosti

Za poslouchání rozhlasu byl trest smti? Ale autorka píše o 70-80 letech, ne o životě za Protektorátu, to by bylo zase na jiný blog.

2 0
možnosti
JK

Oni je to dáno dobou no. Dnes jsou prostě jiné možnosti. Kdysi tolik možností nebylo a kdo měl špatný prospěch, tak šel do učení a vůbec neprotestoval. A to platilo i v 90 letech. Až po roce 2000 se to pomalu začalo měnit. K těm řemeslníkům: problém je, že jsou celkově špatně placení. Kdyby měli pracovat jen ti nejlepší, tak taky nemáme skoro řemeslníky žádné. Měli by být automaticky zařazován do vyšších tarifních stupňů. Říkáte si, že si to všichni nezaslouží. Ale ostatní profese ano? Může být i špatný lékař, nebo úředník. Ale oni nikdy nebudou na nejnižších mzdách, neboť jsou ve vyšších mzdových stupňů než řemeslníci. také drtivá vyučených nedělá v oboru, takže to není tím, že by jich byl papírově vzdělanostně nedostatek. Další vtip je v tom, že řemeslníka díky úzké kvalifikaci většina vyučených nebude dělat celý život třeba ze zdr. důvodů. Jenže bez maturity má mnohem menší šanci získat lépe placenou práci (mnohdy pokud vůbec nějakou) dnes by politici hnali děti na učiliště a tvrdili, že mají několik desítek tisíc měsíčně. Jenže asi netuší, že ty peníze získají opravdu ti nejlepší až po x letech praxe. Problémem učebních oborů je právě ta úzká specializace, která je dobrá na daný obor. Ale co bude, až dotyčný nebude pracovat v oboru už nikdo neřeší. Kdysi to bylo jednodušší, člověk mohl dělat jednu práci klidně i celý život, nemusel se bát, že o ní přijde. A potřeba se neustále vzdělávat taky nebyla nutností. Dnes už je tříletý obor přežitek (nikoliv řemeslo) Ideální by byla trocha amerického systému. Navolit si pár předmětů, které dotyčného aspoň trochu zajímají a středoškolská zkouška pro všechny, aby se už nemuselo rozdělovat na maturanty a vyučené.

1 0
možnosti

3 leté obory určitě nejsou přežitek, i když ony to vlastně byly 3,5 leté, v prvním ročníku byly dva dny praxe (tzv. zámečnický výcvik, ať už byl člověk zedník nebo elektrikář) a 8 dní škola, druhý rok 4 dni praxe a 6 dní škola a poslední rok půl na půl, v létě ve 2 ročníku (to už bylo všem 16 let) potom 3 týdenní praxe u podniku, pro který se člověk učil a po škončení 3 roku studia potom do prosince (kdy byly závěrečné zkoušky) praxe, kdy učni vykonávali svojí budoucí práci (samozřejmě pod dohledem), ale brali za to 1/3 plat, ale i tato nádeničina ale měla své opodstatnění, u zkušek jsem pak čerpal i z toho, co jsem na této půlroční praxi viděl, nebo se dozvěděl.

A protože jsem pak chodil i na 4 letý učební obor s maturitou, tak mohu srovnávat, tam byla třeba matematika a čeština úplně o něčem jiném.

3 0
možnosti
  • Počet článků 265
  • Celková karma 34,96
  • Průměrná čtenost 3722x
Pražanda, která žila 12 let ve střední Itálii, ráda na ni vzpomíná, ale ještě raději vzpomíná na osmdesátá léta v Československu.

Co mě baví? Žít, snít a vzpomínat :) 

Má kniha Zrzavé dětství v socialismu.... jestli se chcete vrátil v čase......, tak tady!